چینی یدک
جستجو کردن
جستجو کردن

چه زمانی ترموستات خودرو نیاز به تعویض پیدا می کند؟

چه زمانی ترموستات خودرو نیاز به تعویض پیدا می کند؟

فهرست مطالب این مقاله

با توجه به اینکه سیستم خنک ‌کاری اتومبیل نقش بسزایی در عملکرد صحیح موتور به همراه دارد، باید با اجزای آن مانند پمپ آب، واتر پمپ، ترموستات، رادیاتور و… آشنا شوید تا با بروز علائم خرابی در هر یک از این موارد مانع از آسیب دیدگی سایر اجزا شوید. در ادامه مقاله در مورد ترموستات ماشین اطلاعات لازم در اختیار شما قرار داده می ‌شود، تا با عوامل تاثیرگذار در خرابی سیستم خنک کاری آشنایی پیدا کنید.

ترموستات ماشین چیست و چگونه کار می کند؟

هر خودرو دارای اجزای گوناگونی است، که با پیچیدگی بالایی با یکدیگر در ارتباط می‌ باشند. در صورت عدم سلامت هر یک از اجزا، کارکرد سایر اجزا نیز مختل می ‌شود.

با توجه به اینکه موتور های درون سوز ماشین‌ ها با احتراق داخلی فعالیت می ‌کنند، حرارت بالایی دارند. به همین دلیل نیازمند یک سیستم واحد جهت به وجود آوردن دمای متعادل، پایدار و پیشرانه هستند. برای این امر قطعات گوناگونی سهیم می‌ باشند.

آب یا یک مایع خنک کننده  پیشرانه خودروهای امروزی را سرد می ‌کند. این مایع  در اطراف موتور جریان پیدا کرده و پس از جذب گرمای موتور به درون رادیاتور باز می‌ گردد تا در کنار جریان هوا خنک شود.

در حالی که مایع خنک کننده زمانی که دمای پیشرانه افزایش یابد، به رادیاتور انتقال می‌یابد. پس ما بین پیشرانه و رادیاتور یک قطعه به  نام ترموستات قرار داده شده که برای برقرار سازی جریان مایع پس از افزایش دمای موتور باز می ‌شود.
به طور کلی  می توان  گفت که عامل تعیین کننده، جهت وارد شدن سیستم خنک کننده موتور به مدار، ترموستات است.

شایان ذکر است که دمای کاری هر یک از ترموستات ‌ها گوناگون می ‌باشد. اما به طور معمول دمای ۸۲ درجه سانتیگراد برای آنان به ثبت رسیده است. اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، هرچه دمای ترموستات کاهش یابد موتور در دمای کمتری فعالیت کرده و سیستم  خنک کاری  نیز در دمای پایین به مدار ورود پیدا می ‌کند.

برای مشاهده قیمت و خرید لوازم یدکی بسترن کلیک کنید.

علائم خرابی ترموستات

ترموستات در ماشین مسئول تنظیم تغییرات دمای خودرو است. بنابراین باید عملکرد صحیح و مناسبی از خود نشان دهد تا به موتور خودرو آسیبی واریز نشود. خرابی ترموستات ماشین علائم و نشانه ‌های  به همراه دارد که در ادامه مطالب به آن ها اشاره شده است:

  • تغییر غیرعادی دمای پیشرانه
  • تغییرات دمای کابین
  • افزایش مصرف روغن موتور
  • نشت مایع خنک کننده به بیرون
  • شنیده شدن صدای غیر معمول از پیشرانه
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • خرابی بخاری

در صورت مشاهده هر یک از موارد بالا ترموستات خودروی شما نیاز به تعویض پیدا می‌ کند. بنابراین برای جلوگیری از خرابی در سایر قطعات نسبت به تعویض ترموستات اقدام کنید. شما می ‌توانید برای این کار از نمایندگی ما کمک بگیرید، مشاوران این مجموعه در طول ساعات کاری آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی هستند.

انواع ترموستات

امروزه انواع گوناگون ترموستات تولید و به بازار ارائه می ‌شود که در اکثر خودرو ها تعبیه شده‌اند؛ اما تمامی آن ها از یک مدل نیستند. انواع ترموستات بسترن b30 عبارتند از:

  •  ترموستات الکترونیکی

این نوع ترموستات اطلاعات دقیق را به وسیله جریان الکتریکی به قسمت کنترل خودرو ارسال کرده و مزیت‌ های حائز اهمیتی مانند کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی به همراه دارد.

  •  ترموستات الکترومکانیکی

ترموستات الکترومکانیکی با کاربرد بالا به تولید می رسد که دو نوع حسگر دما دارد؛ انبساط فلز و انبساط مایع.  

ترموستات الکترومکانیکی از عمر مفید بالای برخوردار بوده و هزینه به صرفه‌ تری در بر می ‌گیرد، زیرا طول عمر آن بالا بوده و دیر به دیر نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می کند.

  • ترموستات معمولی و فانوسی

قبل از هر چیزی باید گفته شود که ترموستات‌ های فانوسی، امروزه در بازار وجود ندارند. این نوع ترموستات ‌ها به وسیله الکل، وقت باز و بسته شدن سوپاپ را تشخیص  می داند، اما لازم به ذکر است که دقیق عمل نمی‌ کردند. همچنین الکل درون محفظه آن ها ایمن نبود.

  • ترموستات مومی

هسته اصلی این نوع ترموستات از یک موم محصور شده به وجود آمده که به وسیله انقباض به طور دقیق زمان باز و بسته شدن سوپاپ تعیین می گردد.

هنگامی که موم به درجه حرارت معین برسد ذوب و فنر منبسط شده که پس از آن دریچه باز می‌ شود و مایع خانک کننده به رادیاتور راه می ‌یابد و بالعکس هنگام سرد شدن دما موم انقباض یافته و دریچه بسته می ‌شود.

جدید ترین محصولات

چگونه ترموستات خودرو را بدون برداشتن آن چک کنیم؟

یکی از روش‌ های راحت برای بررسی عملکرد دقیق ترموستات بررسی مستقیم آن روی خودرو است، برای بررسی ترموستات در این روش باید موتور خودرو سرد باشد که طبق مراحل زیر انجام می گردد:
ابتدا ماشین را روشن کرده و اجازه دهید ۲ الی ۴ دقیقه فعالیت کند. سپس لوله‌ ای که به بالای رادیاتور ختم شده است را با دست لمس کنید. معمولاً این لوله دمای سردی دارد چون مایع کننده فقط به وسیله موتور و بخاری گردش دارد.
اگر لوله داغ باشد نشان از خرابی ترموستات دارد. هنگامی که ترموستات خودرو را بررسی می‌ کنید باید هر دو شلنگ پایین و بالا را مورد توجه قرار دهید در صورتی که گرم شوند نشانه خرابی ترموستات است.
در برخی مواقع پس از اینکه مایع خنک کننده گرم می شود، لوله پایین سرد شده که حاکی از عدم عبور مایع خنک کننده از رادیاتور است. در هر دو روش عدم عملکرد صحیح ترموستات بیان شده و مشخص می‌ شود که نیاز به تعویض و جایگزینی وجود دارد یا خیر.
در برخی شرایط دریچه در یک موقعیت متوسط گیر کرده که نه بسته و نه باز می‌شود که در پی آن موتور به صورت اهسته گرم می ‌شود؛ بنابراین باید ترموستات خودرو را تعویض کرد.

عمر مفید ترموستات

همان طور که مستحضر هستید تمام قطعات خودرو دارای عمر مفید هستند، که در صورت استفاده پس از این مدت برای سایر قطعات خودرو زیانبار است. ترموستات نیز از این امر مستثنی نیست. اکثر تعمیر کاران معتقدند که در صورت خرابی یا عدم کارکرد صحیح باید ترموستات تعویض شود. اما مهندسان و تولید کنند گان ترموستات خودرو بر این باورند که طول عمر مفید ترموستات ۵۰ هزار کیلومتر می‌ باشد و پس از آن باید تعویض گردد.
به طور میانگین بهترین زمان برای تعویض ترموستات خودرو سالی یکبار است تا مشکل و خرابی برای ترموستات و سایر قطعات خودرو به وجود نیاید.

نحوه خرید ترموستات بسترن b30

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد یکی از قطعات مهم در خودرو ترموستات است، که در عملکرد موتور و سایر اجزا تاثیر بسزایی دارد. یکی از ماشین‌ های پرطرفدار که امروزه افراد زیادی اقدام به خرید آن کرده اند، بسترن b30 است. برای خرید ترموستات بسترن b30 و سایر لوازم یدکی بسترن B30 می ‌توان به نمایندگی معتبر فروش قطعات یدکی مراجعه کرد. قیمت لوازم یدکی بسترن در این مجموعه بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

جدید ترین محصولات

جمع‌بندی : بهترین زمان تعویض ترموستات

همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید ترموستات نقش مهم و اساسی در هر یک از وسایل نقلیه دارد. در صورت بروز مشکل در این قطعه در عملکرد سایر قطعات نیز اختلال به وجود می‌ آید. بنابراین صاحبان خودرو باید با علائم خرابی ترموستات آشنایی پیدا کنند تا در صورت مشاهده خرابی نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنند. این نمایندگی یکی از معتبرترین نمایندگی‌ های فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو است، که انواع ترموستات را با کیفیت بالا و به قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه به بازار ارائه می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *