چینی یدک
جستجو کردن
جستجو کردن

تاریخ انقضا تسمه تایم را از کجا بفهمیم؟

محل درج تاریخ تولید تسمه تایم

فهرست مطالب این مقاله

یکی از مهم ترین قطعه های مورد استفاده در خودرو ها تسمه تایم است. این تسمه در عین ارزان بودن یک از مهم‌ترین قطعه ها در موتور بوده و در صورت صدمه دیدن و پارگی می‌تواند خسارت های سنگینی را به موتور وارد کند. به همین دلیل باید به تاریخ مصرف و تاریخ انقضا تسمه تایم دقت شود. در این خصوص همواره سؤال می شود که آیا تسمه تایم تاریخ انقضا دارد؟

تاریخ انقضا تسمه تایم به چه معنی است؟
در خصوص تاریخ انقضا تسمه تایم همواره کاربران سؤالات اساسی از فروشنده ها می پرسند!

  1. اینکه چه زمانی اقدام به تعویض تسمه تایم نمایند
  2. یا اینکه تاریخ دقیق تعویض تسمه تایم چه زمانی است؟
  3. محل درج تاریخ تولید تسمه تایم

در این خصوص معمولاً اکثر فروشنده ها به مقدار کیلومتر طی شده توسط ماشین اتکا می کنند اما آیا مقدار کیلومتر طی شده توسط ماشین ملاک مهمی برای تعویض تسمه تایم است؟

محصولات پیشنهادی : تسمه تایم

مورادی که حتما باید به آن توجه کنید:

۱. بد کار کردن دور موتور

درست کار نکردن موتور در دور موتور بین ۲ الی ۴ هزارتا نشانه تنظیم نبودن موتور و خراب بودن تسمه تایم است. ممکن است تسمه تایم شل باشد و یا دندانه‌های آن آسیب دیده باشند.

۲. از بین رفتن دندانه ‌های تسمه تایم

تسمه تایم دارای دندانه‌هایی است این دندانه‌ها در مرور زمان فرسوده شده و از تسمه جدا می‌شوند. درصورتی‌که دندانه‌ها از تسمه تایم جدا شوند باعث لغزش تسمه تایم و بد کارکردن آن می‌شوند.

۳. مشکلات استارت خودرو و حرکت

یکی از کارهای مهم تسمه تایم زمان‌بندی دقیق حرکت میل بادامک‌ها و باز و بسته شدن دریچه ها است. اگر در هنگام استارت مشکلاتی در این زمان‌بندی پیش بیاید خودرو روشن نشده و این قطعات آسیب جدی می‌بیند.

۴. خروج دود بیش از حد از اگزوز

اگر دود بیش از حدی از اگزوز خودروی شما خارج شود می‌تواند یکی از نشانه های خرابی تسمه تایم باشد. در این حالت موتور باید بیشتر تلاش کند تا توان مورد نظر را تأمین کند و فشار بیشتری به موتور وارد می شود. در نتیجه دود بیشتری از اگزوز خارج می شود.

آیا تسمه تایم تاریخ انقضا دارد؟

با توجه به موارد اعلام شده در بالا باز هم به صورت دقیق نمی توان گفت که آیا تسمه تایم تاریخ انقضا دارد یا خیر، تمام این موارد به نوع خودرو و شرایط نگهداری آن بستگی دارد.

حتی مقدار کارکرد کیلومتر که معمولاً مکانیک ها به آن اتکا می کنند نیز ملاک درستی نیست و برای خودروها بین ۶۰ هزار کیلومتر تا ۱۱۰ هزار کیلومتر متغیر است. به عنوان مثال خودرویی که بیشتر در ترافیک تردد دارد و ساعت‌ها در ترافیک بدون حرکت است موتور آن همچنان کار می‌کند ولی مسافتی را طی نمی‌کند به همین دلیل خیلی نمی توان به مسافت طی شده توسط خودرو ها اتکا کرد.

خرابی و انقضا تسمه تایم به شرکت سازنده خودرو بستگی دارد

در خصوص خرابی تسمه تایم باید به دستورالعمل‌های اعلام شده از جانبی شرکت های سازنده خودرو دقت شود. بعضی از کمپانی ها زمان تعویض تسمه تایم را به سال اعلام می کنند. به عنوان مثال تاریخ انقضا تسمه تایم به صورت سال مصرف اعلام می شود و برای خودرو هایی تولید شده توسط هیوندا این مقدار ۶ سال است. برای فولکس واگن این مقدار بین ۵ الی ۷ سال است.

در حالت کلی تاریخ انقضا تسمه تایم بر اساس نوع تسمه تایم و جنس استفاده شده در آن و در مدت زمان معلوم تقسیم‌بندی شده و درنهایت به نوع خودرو و نحوه استفاده از خودرو بستگی دارد. تمام این موارد می‌تواند در طول عمر تسمه تایم خودرو تأثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *